Zwangerschapsstriemen voorkomen doe je met deze tips!

zwangerschapsstriemen-voorkomen-doe-je-met-deze-tips.png

Zwangerschapsstriemen zijn lijnvormige littekens die gevormd worden als het onderhuidse bindweefsel uit elkaar wordt getrokken. De littekens, die ook wel striae worden genoemd, ontstaan doordat de huid snel gerekt wordt tijdens de zwangerschap. De meeste vrouwen krijgen striae tijdens de zwangerschap, maar er zijn ook vrouwen die de striemen krijgen door snel aankomen of door het maken van een groeispurt.

De reden dat veel vrouwen striae krijgen tijdens de zwangerschap, heeft te maken met het feit dat de buik snel uitrekt als er een kindje in groeit. Hierdoor wordt het onderhuidse bindweefsel opgerekt en ontstaan er striemen, die veel vrouwen helaas erg lelijk en ontsierend vinden. Ben jij zwanger en wil je voorkomen dat je te maken krijgt met de kenmerkende striemen op de buik? Lees dan in dit artikel welke tips je kunt gebruiken om te voorkomen dat je zwangerschapsstriemen krijgt.

Tip 1: gebruik olie, aromatische hars of bio-oil

Er zijn diverse middeltjes die het ontstaan van zwangerschapsstriemen zouden voorkomen. De Grieken en de Romeinen geloofden heilig in olijfolie, terwijl de Ethiopiërs en Somaliërs juist aromatische hars gebruiken om de huid in te smeren. Naast deze eeuwenoude middeltjes, kun je ook naar de drogist gaan om bio-oil te halen. Het is niet bewezen dat dit inderdaad echt helpt om het ontstaan van de striemen te voorkomen, maar veel vrouwen geloven er wel heilig in.

Tip 2: stimuleer de bloedcirculatie

Wat je ook kunt doen om het ontstaan van zwangerschapsstriemen te voorkomen, is het stimuleren van de bloedcirculatie. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar in feite is het niet lastig om de bloedcirculatie goed te stimuleren. Zo kun je regelmatig een wisseldouche nemen (van warm naar koud en weer terug) om het onderhuidse bindweefsel rekbaarder e soepeler te maken. Gebruik echt gen grote temperatuurverschillen bij het douchen, want dit is niet goed voor de baby. Daarnaast is het verstandig om niet te heet te douchen, want ook dit is niet goed voor het kindje.

Tip 3: masseer de huid en breng een crème aan

Een andere tip die je kunt gebruiken om het ontstaan van zwangerschapsstriemen te voorkomen, is het masseren van de huid. Je kunt de huid masseren door kleine stukken huid te pakken en deze huid zachtjes omhoog te trekken, zodat het bindweefsel wat rekbaarder wordt. Na het masseren kun je de huid insmeren met een crème, zodat je huid nog beter verzorgd wordt. Scrub je de huid voor je de crème aanbrengt, dan trekt het goedje nog beter in en heb je nog meer resultaat.

Je kunt de huid ook masseren en tegelijkertijd crème aanbrengen. Door tegelijkertijd crème aan te brengen, wordt het masseren gemakkelijker en voer je meteen twee acties uit om het ontstaan van striemen te voorkomen. Ga je tegelijkertijd masseren en crème aanbrengen, dan is het belangrijk om je huid vooraf te scrubben. Na het aanbrengen van de crème, heeft het scrubben van de huid namelijk geen zin meer.

Tip 4: ondersteun de huid

Voelt je huid gespannen aan? Dan kun je jouw huid een beetje extra ondersteunen door een stevige bh te dragen of een buikband om te doen. Let wel goed op dat de buikband niet te strak zit, want je kindje moet natuurlijk nog wel voldoende ruimte krijgen om te groeien in de buik. Door een stevige bh of buikband te dragen, krijg je huid wat meer ondersteuning en krijg je minder zwangerschapsstriemen.

Je kunt een stevige bh aanschaffen in winkels voor zwangere dames. Voor een buikband die geschikt is voor zwangere vrouwen, kun je ook in een winkel voor zwangere dames terecht. Beide producten worden overigens ook online aangeboden.

Tip 5: gebruik vitamine E

Tot slot zijn er veel vrouwen die zweren bij het gebruik van vitamine E om het ontstaan van zwangerschapsstriemen te voorkomen. Vitamine E is goed voor de bloedtoevoer en dit maakt de vitamine ook uitermate geschikt voor de gezondheid van je huid. Je kunt vitamine E gebruiken in de vorm van:

  • Vitaminesupplementen
  • Crèmes
  • Capsules

Verder kun je ook extra vitamine E binnen krijgen door voedingsmiddelen met de vitamine te nemen, zoals dieetmargarine, dieethalvarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit. Het is wel belangrijk om te weten dat vitamine E gevoelig is voor verhitting, vooral als er ook zuurstof aanwezig. Verwarm je de vitamine, dan blijft er niet meer veel van de vitamine over. Ga je vitaminesupplementen, crèmes of capsules gebruiken om meer vitamine E binnen te krijgen, dan is het belangrijk om je goed te verdiepen in het product (neem alleen een product dat geschikt is voor zwangere vrouwen) en nooit over de aanbevolen hoeveelheid van het product heen te gaan.