5 tips om je dag fitter te starten

5-tips-om-je-dag-fitter-te-starten.jpg

Ben je niet goed uitgerust en voel je je allesbehalve fit? Er zijn veel redenen waardoor je niet goed en fit uit je bed raakt. De meesten zouden al snel grijpen naar een sterke tas koffie, maar gelukkig zijn er gezondere oplossingen om meer energie te krijgen. Hieronder volgen enkele tips om je ochtend fitter door te starten.

Tip 1: Een goed nachtrust

Er zijn mensen die een goede en ononderbroken slaap hebben, maar er zijn ook mensen die van het minste wakker worden. Wanneer je bij de laatste categorie hoort, zal je je slaapritme moeten aanpakken. Een ononderbroken slaap is namelijk heel belangrijk om de dag goed en energiek door te komen.

Een goede slaap begint met enkele voorbereidingen. Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je je kamer zo donker mogelijk maakt. Wanneer dit niet mogelijk is, draag je het best een slaapmasker. Ook is het belangrijk dat het volledig stil is in de slaapkamer. Ligt er een luide slaper naast jou? Gebruik dan oordoppen. Het slaapritueel voor je gaat slapen, kan ook een belangrijke factor zijn voor een ononderbroken slaap. Zo zijn stimulerende middelen als alcohol en cafeïne zeer slecht voor het slapengaan. Daarnaast is het ook beter om tv en stress te vermijden vlak voor je gaat slapen en ga het liefst op hetzelfde tijdstip naar bed. Wanneer er rekening gehouden wordt met deze factoren, zal je sneller in een diepe slaap vallen en zal je vooral uitgerust zijn.

Tip 2: Vroeger opstaan

Te laat opstaan zal er voor zorgen dat je je moet haasten, waardoor je vermoeid en gestresseerd op je werk aankomt. Sta dus een halfuurtje vroeger op en neem de tijd om uitgebreid te douchen, de krant door te nemen, een hoofdstuk van een boek te lezen en goed te ontbijten. Je zal zien dat je op deze manier meer van je ochtend zal genieten en je vooral energierijker zal voelen. Heb je toch het gevoel dat je te weinig slaap hebt en mis je dat half uurtje slaap echt, probeer dan je slaapritme aan te passen en kruip een half uurtje vroeger in je bed.

Tip 3: Niet “snoozen”

Je wekker een half uur vroeger instellen en vroeger opstaan is niet gemakkelijk. De verleiding om op die ene knop te drukken en je nog eens lekker om te draaien is snel gebeurd, maar je wint hier volledig niets mee. In die paar minuten tijd val je toch niet meer in een gezonde diepe slaap. Dat wil zeggen dat dit pure tijdverspilling is.

Tip 4: Een goed ontbijt

Sta je vroeger op, dan kan je eens goed de tijd nemen om een uitgebreid ontbijt te nemen. Dat is de belangrijkste maaltijd van de dag en het boost je metabolisme. Een goed ontbijt is vooral gezond en voedzaam, maar je moet er ook een goed tijdstip voor uitkiezen. Zo is volgens verschillende onderzoeken aangetoond dat meteen ontbijten na het opstaan het beste is. Je zal je fitter en sterker voelen.

Tip 5: Een korte workout

Om je ochtend actief te starten is, hoef je je niet naar de fitness te slepen. Het is al meer dan genoeg om elke ochtend jezelf vijf tot tien minuutjes uit te rekken. Hierdoor zal je je al meteen veel fitter voelen. Heb je meer tijd? Ga dan ’s ochtends eens gaan joggen, wandelen of doe gewoon een paar sit-ups. Ze geven je niet alleen energie, maar leveren je ook heel wat resultaat op. Spring na de workout je douche in en je dag begint niet alleen fit, maar ook fris.

Na het opvolgen van deze tips zal je je al meteen veel energieker voelen en zal je je dag positiever tegemoet gaan.