Hoe je cholesterol op een natuurlijke wijze onder controle houden?

hoe-je-cholesterol-op-natuurlijke-wijze-onder-controle-houden.jpg

Hart- en vaatziekten zijn de meest voorkomende doodsoorzaken in Europa. De grootste risicofactoren zijn weinig beweging, ongezond eten, overgewicht, roken, diabetes, erfelijke ziektes en een verhoogde cholesterol. Wie last heeft van een verhoogde cholesterol kan naast medicijnen ook gebruik maken van gezonde alternatieven voor het verlagen van de cholesterol op natuurlijke wijze. Maar wist je dat je lichaam ook cholesterol nodig heeft?

Hoe je cholesterol op natuurlijke wijze verlagen? Wij geven je enkele goede tips!

Je lichaam heeft cholesterol nodig

Deze stof helpt namelijk bij de productie van hormonen en vitamine D. Daarnaast speelt het een belangrijke rol in de productie van galzuren die nodig zijn om vet af te breken en voedsel op de juiste manier te verteren.

Om je cholesterol te verlagen kan je natuurlijk medicatie gebruiken. Maar je kan je cholesterol ook op een natuurlijke manier onder controle houden. Wij hebben een aantal effectieve natuurlijke middelen voor je op een rij gezet.

Lipoproteïnes

Cholesterol is niet oplosbaar in water en kan zich daardoor niet zelf mengen en verplaatsen via de bloedbaan. Omdat cholesterol wel op verschillende plekken in het lichaam noodzakelijk is, heeft ons lichaam een vervoersmiddel beschikbaar gesteld dat in de vorm van een capsule cholesterol kan vervoeren. Deze capsule noemen we een lipoproteïne.

Zo bepaalt de capsule in de praktijk of cholesterol goed of slecht is voor je lichaam. Een HDL-lipoproteïne is goed en een LDL-lipoproteïne is juist schadelijk. Als de LDL zich vastzet op de wanden van onze aders, zal het vet dat daarbij vrijkomt de slagaders doen dichtslibben. Daardoor kan slagaderverkalking optreden. Een te hoge hoeveelheid LDL in het lichaam kan dus gevaarlijk zijn voor onze gezondheid. HDL kan niet genoeg in het lichaam aanwezig zijn. Het brengt cholesterol terug naar de cellen van je lever en maakt zodoende de vaatwanden schoon.

Natuurlijke cholesterolverlager

Gelukkig hebben we een aantal natuurlijke cholesterolverlagers die ons kunnen helpen het cholesterol in balans te houden. We hebben het hier over

  1. Rode gist rijst
  2. Hydroxytyrosol

1. Rode gist rijst

Rode gist rijst is de afgelopen jaren onderwerp geweest van veel wetenschappelijke studies. Monacholine K is het hoofdbestanddeel en de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) adviseert elke dag 10 mg Monacoline in te nemen om een gebalanceerd cholesterolgehalte te behouden.

2. Hydroxytyrosol

Hydroxytyrosol is een stof die uit olijven gewonnen wordt. Ze gaat de verstopping van slagaders tegen en is zo de meest krachtige antioxidant die de natuur ons biedt.

Je hebt slechte en goede cholesterol

Voordat we je meer vertellen over het onder controle houden van je cholesterol, is het belangrijk om te weten dat je ‘slechte’ cholesterol en ‘goede’ cholesterol hebt. De ‘slechte’ cholesterol wordt LDL-cholesterol genoemd en kan zeer schadelijk zijn voor je gezondheid. De ‘goede ‘cholesterol wordt HDL-cholesterol genoemd.

De HDL-cholesterol komt je gezondheid juist ten goede. Het zorgt er namelijk voor dat overmatige vetten in je lichaam naar je lever getransporteerd worden. Hier worden de vetten afgebroken. Op deze manier zorgt een hoge HDL-cholesterol voor een lager risico op onder andere hart- en vaatziekten.

Hoe cholesterol verlagen op een natuurlijke manier?

Dit kan door het aanpassen van onze voeding en door voldoende te bewegen. Je cholesterol op natuurlijke manier verlagen doe je door

  1. Meer vette vis te eten
  2. Plantaardige producten met omega 3 te eten (noten, zaden, pitten, …)
  3. Gerechten bereiden met olijfolie
  4. Vezelrijk te eten
  5. Voldoende te bewegen

1. Vette vis

De omega 3-vetzuren uit vette vis hebben een positief effect op je cholesterol. Probeer daarom twee keer per week vette vis te eten. Voorbeelden van vette vissoorten zijn zalm, haring, forel, sardine en makreel. Magere vissoorten, zoals schol, tong en kabeljauw bevatten juist nauwelijks omega 3-vetzuren. Ben je niet zo’n visliefhebber? Dan kan je ook nog altijd supplementen met visolie of krillolie innemen.

2. Plantaardige omega 3-bronnen

Er zijn ook plantaardige bronnen van omega 3-vetzuren. Dit zijn vooral noten, zaden en pitten. Denk bijvoorbeeld aan walnoten, pijnboompitten, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad. Maar ook in groentes zijn omega 3-vetzuren te vinden. Spinazie is hier een goed voorbeeld van.

Plantaardige Omega-3 bronnen
In veel noten vind je omega 3-vetzuren terug.

3. Olijfolie

Olijfolie bevat ook omega 3-vetzuren en is daarnaast nog eens rijk aan een van de krachtigste antioxidanten. Deze antioxidant helpt bij het verhogen van je ‘goede’ cholesterol en bij het voorkomen van de oxidatie van de ‘slechte’ cholesterol. Dit is belangrijk omdat oxidatie van de LDL-cholesterol kan leiden tot beschadigde vaatwanden.

4. Vezelrijk eten

De meesten van ons weten wel dat een vezelrijk dieet goed is voor de stoelgang, maar wist je dat oplosbare vezels ook helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol? Oplosbare vezels zijn te vinden in onder andere:

  • Haver
  • Gerst
  • Roggebrood
  • Boekweit
  • Courgette
  • Wortels
  • Aardappelen
  • Erwten
  • Bonen
  • Perziken
  • Pruimen
  • Peren
  • Bananen

5. Lichaamsbeweging

Onderzoek bewijst dat er een duidelijk verband bestaat tussen onze cholesterol en hoeveel we bewegen. Veel zitten zorgt voor een hogere LDL-cholesterol en een lagere HDL-cholesterol. Probeer daarom dagelijks voldoende te bewegen. Je hoeft niet per se fanatiek te sporten. Een stevige wandeling is ook prima.

Je cholesterol verlagen doe je hier!