Groene groenten zijn echte vitaminebommen

groene-groenten-zijn-echte-vitaminebommen.jpg

Diëten of niet, groenten zijn onmisbaar in ons voedingspatroon. Vooral groene groenten zijn in het bijzonder supergezond vanwege de hoge concentratie vezels, vitamines, mineralen, enzymen … Ook de aanwezigheid van chlorofyl maken groene groenten uitermate gezond. Chlorofyl is de kleurstof die er voor zorgt dat groene groenten een groene kleur krijgen. Bovendien is chlorofyl één van de beste natuurlijke geneesmiddelen. Welke groene groenten nu het gezondst zijn, vatten wij even samen.

Groene groenten

In eerste instantie zorgen groene groenten voor een natuurlijk weerstand, verlagen een hoge bloeddruk, brengen cholesterol in evenwicht, verhoogt de concentratie, voorkomt osteoporose enz. Met andere woorden, groene groenten zijn dus supergezond. Hoe gezond groene groenten ook zijn, zorg altijd voor voldoende afwisseling. Groene bladgroenten bevatten een hoge concentratie aan vitamine K, door het hoge gehalte kan het de werking van bloedverdunners tegengaan. Combineer dus alle groene groenten met andere groenten en fruit.

1. Spinazie

De donkergroene bladgroente spinazie bevat vooral veel ijzer. Daarnaast barst het van de gezonde vitaminen en mineralen. Zo bevat spinazie vitamine C, vitamine K, vitamine A, vitamine B2 en vitamine B6. Mangaan, magnesium, ijzer, calcium, kalium, koper, fosfor, zink en seleen zijn de mineralen die te vinden zijn in spinazie. Tot slot zorgt spinazie voor een betere darmwerking en een goed geheugen.

2. Broccoli

De kruisbloemige groente broccoli bevat tal van vitaminen zoals B1, B2, B3, B5, B6, B11, A, C, E en K. Ook bevat broccoli sulforafaan. De stof doodt bacteriën en beschermt tegen bepaalde vormen van kanker.

3. Boerenkool

Boerenkool is rijk aan bijzondere hoge vitaminewaarden, zo bevat het meer vitamine C dan een sinaasappel! Verder bevat boerenkool ook vitamine A, vitamine B6, vitamine C en vitamine K. Naast vitaminen heeft de boerenkool ook inhoud aan mineralen zoals mangaan, koper, calcium, kalium, magnesium

4. (Groene) asperges

Asperges zijn bijzonder goed voor het lichaam. Opnieuw zitten er tal van vitaminen in verschuild. De asperge is ook rijk aan mineralen, vooral het ijzer gehalte is zeer hoog. Asperges kunnen een depressie verminderen en helpen daarnaast ook om kanker te voorkomen.

5. Spruitjes

Als je spruitjes beetgaar kookt, zijn ze een zeer gezonde groente. Naast de vele mineralen zitten spruiten ook boordevol vitamine A, B1, B2, B3, B6, B11, C, E en vitamine K. Ze bevatten, net zoals broccoli, de stof sulforafaan, waarvan deze bescherming biedt tegen kanker.  

6. Rucola

Rucola bevat het hoogste nitraatgehalte van alle groene bladsoorten en verhoogt hiermee de bloedsomloop. Hierdoor voorziet het je hele lichaam van extra zuurstof. In de rucolablaadjes zitten ook tal van vitaminen en mineralen. Daarnaast is het een groente die kanker en (maag) zweren voorkomt.

7. Waterkers

Waterkers is een echte mineralen- en vitaminebom met een hoge voedingswaarde. Met de combinatie van antioxidanten en vitamine C, maakt dit deze groente supergezond. Waterkers past perfect in salades en voegt een peperige smaak toe.

8. Snijbiet

In snijbietblad zitten bijzonder veel vitaminen en mineralen. Snijbieten zorgen voor een ontstekingsremmend effect en draagt hier bij voor een beter immuunsysteem. Ook helpen ze je om je lichaam de ontgiften. Snijbiet bevat vitamine K, die goed is voor de hersenen en maakt de botten sterker. Daarnaast heeft het voordelen voor een diabetespatiënt, want snijbiet stabiliseert het bloedsuikerniveau.

9. Paksoi

In paksoi wordt een grote hoeveelheid kalium teruggevonden, deze helpt de opbouw van je spieren en houdt je bloeddruk laag. Verder zit paksoi ook boordevol vitamine A, wat goed is voor het aanmaken van gifstoffen en witte bloedcellen te verhogen.

10. Peterselie

Peterselie dien je niet alleen te serveren bij sauzen, ze zijn ook supergezond. Peterselie zit boordevol ijzer en voorkomt bloedarmoede. In peterselie zijn tal van antioxidanten aanwezig, deze houden je lichaam gezond en voorkomen kanker.

Van groene groenten kan je nooit genoeg eten, maar hou er wel rekening mee ze te combineren met zoveel mogelijk andere groenten en fruit. Ook kan jij van deze groene groenten een heerlijke groene smoothie maken!