Wat ongezond eten & drinken met je lichaam doet

wat-ongezond-eten-drinken-met-je-lichaam-doet.jpg

In het lichaam van mensen, en dieren, zijn voortdurend een heleboel processen gaande. Om deze processen zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het belangrijk om je lichaam gezond te houden. Dit doe je door onder andere gezond te eten en te drinken.

Effecten van ongezond eten en drinken

Veel alcohol drinken en regelmatig snacken zijn een aantal eet- en drinkgewoontes die geen gunstig effect hebben op je lichaam. Zo kun je je bijvoorbeeld vaker vermoeid voelen als je vaak alcoholische drank drinkt of frequent tussendoortjes eet. Maar er zijn nog een heleboel andere eetgewoontes die veel energie vergen en zo je lichaam uitputten.

De effecten van alcohol

De vertering van alcohol zal veel energie vragen van je lichaam waardoor je eerder moe bent. Met andere woorden: mensen die regelmatig alcoholische drank gebruiken, zullen vaker vermoeid zijn dan personen die slechts weinig of geen alcohol binnenkrijgen. Verder zal door frequent alcohol gebruik je bioritme in de war raken en je bloeddruk in de lift komen te zitten.

Bovendien zul je, als je alcohol hebt gedronken, minder goed slapen en daardoor overdag extra vermoeid zijn en kun je zelfs depressieve gevoelens krijgen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het drinken van alcohol voor het slapengaan niet bevorderlijk voor je nachtrust. Beter stop je met het drinken van alcoholische drank minimaal drie uur voordat je wilt gaan slapen.

Ongezonde snacks

Als je van tijd tot tijd snacks eet dan zal je ook sneller vermoeid zijn. Vooral zoetigheid is hier de boosdoener omdat deze zorgen voor forse schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Tijdelijk zullen zoete snacks je een energieboost geven, maar uiteindelijk kost het verteren ervan enorm veel energie. Beter kies je, als je zin hebt in een snack, voor een handjevol noten. Noten zorgen snel voor een voldaan gevoel en zijn nog gezond ook.

Stabiele bloedsuikerspiegel

Door de juiste voedingsmiddelen te kiezen, kun je je bloedsuikerspiegel stabiliseren en zo je energiehuishouding onder controle houden. Een hoge bloedsuikerspiegel normaliseren, kost je bergen met energie, zorgt al snel weer voor een hongergevoel en brengt voor je lichaam alleen maar extra gezondheidsrisico’s met zich mee.

Glycemische Index

Dit is de tijd die suikers nodig hebben om door je lichaam te worden opgenomen. Voedsel met een lage Glycemische Index heeft uiteraard de voorkeur om gezondheidsrisico’s te beperken.