De beste oog yoga oefeningen

beste-oog-yoga-oefeningen.jpg

Dagelijks kijken mensen op computerschermen, beeldschermen, televisie, tablets etc. Dat kan schadelijk zijn voor de ogen of stress op de ogen meegeven. Een groot deel van de bevolking heeft dan ook te kampen met visuele stress, of anders genoemd Computer Vision Syndrome. Stress en spanning rond de ogen kunnen vervolgens hoofdpijn, vermoeiende ogen, droge ogen … teweegbrengen. Oogoefeningen of oogyoga kunnen hierbij helpen. Zoals elk ander deel van het lichaam, hebben ook de ogen nood aan oefeningen. Yoga-oogoefeningen kunnen helpen om de spieren sterk en actief te houden.

Enkele tips 

Enkele tips vooraleer we beginnen:

1. Ontspan

Oogoefeningen kan je overal uitvoeren: op het werk, op het toilet, in de file … Maar deze oefeningen zijn veel doeltreffender wanneer je er de tijd voor neemt. Kom eerst tot rust voor je de oefeningen gaat toepassen, zo zijn je gedachten enkel gefocust op de oefeningen.

2. Hou een goede houding aan

Hou je hoofd goed recht en stil. Om je concentratieniveau op te wekken, kijk je vooruit naar een bepaald punt en concentreer je op dat punt. Hou ook je rug goed recht wanneer je volgende oefeningen gaat uitvoeren.

3. Correcte ademhaling

Het is belangrijk een juiste ademhaling aan te halen. Adem diep in vanuit het middenrif, zo gaat je hartritme vertragen en ontspant je zenuwstelsel. Controleer zelf of de ademhaling correct is: leg je handen op je buik net onder het middenrif. Adem diep in en uit, wanneer je handen zichtbaar op en neer bewegen ben je goed bezig.

Oogoefeningen

Oefening 1

Houd de rug en de nek recht en het hoofd stil. Kijk nu zo ver mogelijk omhoog en dan omlaag. Herhaal deze oefening minstens 10 keer. Vooraleer je verder gaat naar de andere oefening: sluit je ogen voor 30 seconden.

Oefening 2

Open je ogen zo wijd mogelijk en kijk zo ver mogelijk naar rechts en dan naar links. Herhaal deze oefening 10 keer en ontspan na deze oefening de ogen door deze 30 seconden te sluiten.

Oefening 3

Beweeg je ogen diagonaal door van de rechter bovenhoek naar linksonder te kijken en weer terug. Doe deze oefening 10 keer. Herhaal de oefening door nu omgekeerd te werk te gaan. Kijk van de linker bovenhoek naar rechtsonder. Herhaal 10 keer en ontspan hierna de ogen voor 30 seconden.

Oefening 4

Maak cirkels met de ogen door deze met de klok mee te draaien. Begin langzaam en drijf daarna het tempo steeds een beetje op. Maak deze oefening opnieuw een tiental keer. Ga nu terug omgekeerd te werk door tegen de klok in te draaien. Ontspan de ogen.

Het ontspannen van de ogen

Na deze oefeningen is het belangrijk je ogen te ontspannen met warme handen. Het zorgt voor een verzachtende en ontspannende werking. Dit doe je door krachtig in de handen te wrijven tot deze warm worden. Daarna leg je je handen voorzichtig over de gesloten ogen zonder de oogleden aan te raden. Adem goed in en uit.

Bekijk meer video's van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

Oogoefeningen zijn heerlijk om te doen en te ontspannen. Deze oefeningen kunnen geen kwaad voor de ogen als je geen grote zichtafwijking hebt. Heb je echter een sterke zichtafwijking of lijd je aan oogziektes, pas dan zeker op met het uitvoeren van deze oefeningen.