De ingrediënten van een gezond ontbijt

ingredienten-van-gezond-ontbijt.jpg

Je weet al langer dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Ontbijten zet je spijsvertering aan het werk en dat stimuleert je stoelgang. Bovendien levert een goed én gezond ontbijt je energie voor de hele dag.

4 redenen om wél te ontbijten

 1.Concentratie

Niet ontbijten maakt je futloos en veroorzaakt concentratieproblemen. Het ontbijt is de eerste maaltijd van de dag na een lange nachtrust. Je lichaam is toe aan eten en levert energie voor een genoeg concentratievermogen op het werk of op school.

2. Essentiële voedingsstoffen

De algemene voedingsiname is beter bij mensen die volwaardig ontbijten. Dat komt omdat deze groep meer van de belangrijke voedingsgroepen graan, groenten en fruit eten. Dit zijn essentiële voedingsstoffen die het lichaam optimaal laten functioneren en ontwikkelen.

3. Geen ongezonde snacks

Mensen die niet ontbijten, grijpen doorgaans meer naar ongezonde tussendoortjes. Daarnaast is bewezen dat wie start met een gezond ontbijt makkelijker afvalt en ook eerder een gezond gewicht behoudt.

4. Gezond voedingspatroon

Door elke ochtend te ontbijten creëer je een regelmatige voedingsgewoonte.

Ingrediënten van een gezond ontbijt

1.Graanproducten

Graanproducten zorgen voor de nodige energie, vitaminen en mineralen. Brood, muesli, havermout, granen etc. stillen je honger en zijn rijk aan vezels, vitamine B en magnesium. Een sneetje volkoren/bruin brood kan je geregeld afwisselen met een kom ongesuikerde ontbijtgranen met melk of magere yoghurt. Eén kom muesli of ontbijtgranen van 20-25 g kan 1 snede brood van 30-35 g vervangen. 2 beschuiten of cracottes komen ook overeen met 1 snede brood.

2. Vetten

Je lichaam heeft vetten nodig. Gebruik daarom een mespuntje zachte margarine op het brood, omwille van de vetoplosbare vitamines en de essentiële vetzuren.

3. Melkproducten

Melkproducten zoals melk, yoghurt of calciumrijke sojaproducten, zijn zeker ook aan te raden in een gezond ontbijt. Ze zijn een goede bron van calcium. Gebruik hier bij voorkeur enkel magere en halfvolle ongesuikerde zuivelproducten. Deze bevatten tevens evenveel calcium als de volle.

4. Fruit

Eet dagelijks minstens 2 stukken fruit. Ze zijn rijk aan vitaminen en vezels. Eet fruit als geheel, als beleg of versneden in een kommetje yoghurt. Volg hierbij de seizoenen, zo creëer je voldoende variatie.

5. Water/ thee

Drink ’s morgens een kop verse thee of lauw water met citroensap. Citroenwater is de perfecte manier om je dag te starten.

Enkele voedingstips

  • Drink meteen na het opstaan een glas water. Dit stimuleert de eetlust
  • Weinig tijd? Maak een ontbijtpakket voor onderweg
  • Beperk het gebruik van calorierijke voeding – en suikerrijke snacks
  • Eet voldoende groenten, fruit, graanproducten en peulvruchten
  • Drink minstens 1,5 liter water per dag en drink bij voorkeur geen alcohol
  • Vermijd zout en sterk gezouten bereidingen
  • Beweeg elke dag, minstens 30 minuten.
  • Streef naar een gezond lichaamsgewicht door een evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging