Meer geluk in je leven? Doe deze 16 dingen

Hoe meer geluk vinden in je leven?

Gelukkig zijn is een van de dingen die bijna ieder mens nastreeft. Als je je gelukkig voelt, zit je lekkerder in je vel, waardoor je je ook een stuk beter voelt. Je hebt hierdoor vaak minder stress, bent actiever en hebt meer zelfvertrouwen. Toch is het soms erg lastig om je gelukkig te voelen. Met een aantal tips kun je meer geluk krijgen in je leven. Hieronder staan 16 dingen beschreven die je kunt doen om meer geluk in je leven te ervaren.

Tip 1: Leid een actief leven

Zorg ervoor dat je actief in het leven staat. Onderneem dingen en probeer elke dag te bewegen. Dit hoeft niet meteen een uur in de sportschool te zijn, maar een half uur wandelen per dag doet ook al wonderen.

Tip 2: Denk niet in problemen maar in oplossingen

Over problemen piekeren heeft geen zin. Je focust hiermee op de verkeerde dingen en kunt niks oplossen. Je verspilt er veel tijd en energie aan, terwijl het uiteindelijk geen effect heeft.

Probeer daarom in oplossingen te denken. Door op deze manier te denken ga je je een stuk prettiger voelen.

Denk in oplossingen
Denk in oplossingen

Tip 3: Investeer in je sociale netwerk

Uit een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat een sociaal netwerk bijdraagt aan je geluk. En dan hebben we het niet over sociale netwerksites zoals Facebook.

Nee, investeer in het onderhouden van kennissen, vrienden en ga geregeld op bezoek bij familie en vrienden. Ga samen muziek luisteren, iets drinken, een hapje eten, naar de bioscoop, …

Bouw aan en sociaal leven
Bouw aan en sociaal leven

Tip 4: Denk positief

Door op een negatieve manier te denken kan je algemene gemoedstoestand enorm naar beneden gehaald worden. Denk daarom liever positief en bekijk de zonnige kant van zaken.

Focus op de goede en de mooie dingen in het leven en je zult merken dat je hier veel kracht en energie voor terug zult krijgen.

Tip 5: Leef in het hier en nu

Zorgen maken over de toekomst of piekeren over het verleden heeft totaal geen zin. Je kunt er op dit moment toch niks aan veranderen.

Leef daarom in het hier en nu en geniet van de dingen om je heen. Het draait uiteindelijk toch om het geluk wat je op dít moment voelt.

Leef in het heden
Leef in het heden

Tip 6: Probeer meer te lachen

Lachen zorgt ervoor dat er goede hormonen worden vrijgemaakt in je lichaam. Als je veel lacht, zul je merken dat je een stuk gelukkiger wordt.

Door te lachen kunnen lastige situaties een stuk lichter gemaakt worden. Ook helpt het om je meer te ontspannen en om minder stress te voelen.

Lachende collega’s werken trouwens harder! 😉

Tip 7: Stel haalbare, realistische doelen voor jezelf

Natuurlijk is het goed om groot te dromen en om veel uit het leven te willen halen. Het is echter ook goed om doelen te stellen die je op de kortere termijn kunt bereiken.

Door doelen te behalen krijg je meer zelfvertrouwen, waardoor je je gelukkiger zult voelen.

Tip 8: Leef op een gezonde manier

Als je gezond leeft, zul je je fitter voelen. Een gezond lichaam en een sterke geest gaan namelijk vaak samen.

Zorg daarom voor een gezond eetpatroon en beweeg voldoende. Hier krijg je veel energie van, waardoor je je een stuk beter zult voelen.

Tip 9: Toon dankbaarheid

Dankbaarheid is een gevoel voor waardering van het leven. Als je meer dankbaarheid toont voor het leven, zul je je ook een stuk gelukkiger voelen en er meer van genieten.

Wees dankbaar
Wees dankbaar

Tip 10: Wees vriendelijk

Als je vriendelijk en attent bent naar anderen, zul je daar zelf ook vaan gelukkiger van worden. Leef daarom met wat meer compassie en glimlach bijvoorbeeld eens naar de mensen om je heen.

Tip 11: Meditatie en yoga

Mediteren kan ervoor zorgen dat je minder angst voelt en kan stress verlagen. Door iedere dag 5 minuten te mediteren kun je je al een stuk beter voelen en meer vertrouwen in jezelf krijgen.

Yoga of Meditatie
Yoga of Meditatie

Tip 12: leer om vergevingsgezind te zijn

Door vast te houden aan boosheid zul je zelf niet gelukkig worden. Het zorgt namelijk vooral voor negatieve gevoelens, waardoor het beter is om te leren om te vergeven. Je laat dan de gevoelens van boosheid los, waardoor je ruimte krijgt voor positieve gevoelens.

Tip 13: Laat je zorgen gaan

Het maken van zorgen heeft geen zin om je op dit moment beter te voelen. Probeer daarom actie te ondernemen en jezelf af te leiden, waardoor je minder gaat piekeren.

Tip 14: Vraag om hulp als het nodig is

Niemand hoeft er alleen voor te staan. Het is logisch dat je soms hulp nodig hebt bij bepaalde zaken, dus durf dit dan ook te vragen.

Tip 15: Maak een lijstje met dingen waar je blij van wordt

Houd een boekje bij waarin je elke dag iets opschrijft waar je vrolijk van wordt. Op deze manier leer je meer te genieten van de kleine dingen in het leven.

Maak een lijstje met dingen waar je blij van wordt
Maak een lijstje met dingen waar je blij van wordt

Tip 16: Stop met sociaal vergelijken

Het gras is echt niet altijd groener aan de andere kant. Accepteer jezelf zoals je bent en stop met het vergelijken met anderen. Het draait uiteindelijk toch vooral om hoe jíj je voelt.

Vooral instagram leidt ertoe dat we ons steeds vaker vergelijken met anderen, maar weet dat ook zij enkel de leuke foto’s online plaatsen. Wat erachter schuilt of hoe ze zich echt voelen geven ze daar ook niet altijd bloot.