Word je dik van fruit?

word-je-dik-van-fruit.jpg

Het is algemeen bekend dat twee stuks fruit per dag gezond voor je is. Tegenwoordig worden echter steeds meer negatieve roddels over fruit de wereld in gebracht. Zo wordt er onder andere geroepen dat fruit dik maakt. Klopt dit nu? Wij zochten het voor jullie uit. Ook stelden we een lijst op van fruitsoorten met de meeste calorieën en de fruitstukken die de minste calorieën bevatten.

In fruit zitten vruchtensuikers. Deze suikers bevatten calorieën, net als de suiker zoals we die kennen uit de suikerpot. In bijvoorbeeld een appel of een sinaasappel zit gemiddeld 50 tot 60 kcal. Wanneer je 2 stuks fruit op een dag werk je dus gemiddeld 100kcal per dag naar binnen. Dit is aardig wat, maar nog altijd een stuk minder als bijvoorbeeld een hamburger of een magnum ijsje van 300 kcal. Bovendien bevat fruit vitamines die gezond voor je zijn.

Fruit met de meeste kcal

Het is dus niet de bedoeling dat je fruit van je menu schrapt. Naast vitaminen bevat fruit ook mineralen, vezels en velen andere voedingsstoffen. Je kunt er echter wel op letten, wanneer je wilt afvallen, dat je niet teveel calorierijke fruitsoorten eet. Hieronder de top 10 fruitsoorten met de meeste kcal (per portie)

  1. Avocado (170 kcal)
  2. Mango (105 kcal)
  3. Ananas (100 kcal)
  4. Kersen (105 kcal)
  5. Banaan (90 kcal)
  6. Druiven (80 kcal)
  7. Peer (60 kcal)
  8. Appel (60 kcal)
  9. Sinaasappel (55 kcal)
  10. Watermeloen (55 kcal)