5 tips om gezond te diëten

5-tips-om-gezond-te-dieten.jpg

Veel mensen zijn op zoek  naar een verantwoord dieet waardoor ze overtollig lichaamsgewicht kwijt kunnen raken. Zoals je wel al weet is crash-diëten heel ongezond. Dat veroorzaakt vaak een jojo-effect waardoor je heel snel een paar kilo's kwijt raakt, maar ze ook heel snel weer bijkomt. De meeste diëten zijn echter gericht op één bepaalde voedingsstof, zoals eiwitten of vetten. De kans dat je op die manier te maken gaat krijgen met tekorten van essentiële stoffen is dan ook enorm groot. De juiste voedingsgewoonten hanteren gecombineerd met een flinke dosis beweging is een gezonde manier om te vermageren.

1. Gezonde Voeding

Om te beginnen zul je na moeten gaan of je eetpatroon gezond is en wat je er eventueel aan kunt verbeteren. Indien je veel vetten, suikers en zout binnenkrijgt dan dien je deze eerst qua hoeveelheid terug te brengen tot een acceptabel niveau. Een maaltijd overslaan is echter absoluut af te raden omdat je lichaam dan juist eerder reserves op gaat bouwen en je juist extra aankomt. Kies daarnaast voor veel groenten en bladgroenten. Deze bevatten tal van vitamines en mineralen. De vezels zorgen bovendien voor een goede spijsvertering en stofwisseling. Vergeet ook zeker niet te ontbijten. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je niet ontbijt, ga je heel snel grijpen naar ongezonde tussendoortjes.

2. Beweging

Als je geen inspanning levert, zal je niet snel afvallen. Het is tevens heel belangrijk om in beweging te blijven. Een gezonde voeding en sporten gaan dus heel erg samen. Probeer toch om 3 keer in een week een uurtje te sporten. Kies hierbij het best voor verschillende sporten, zodat verschillende spiergroepen gaat trainen. Fietsen, lopen of zwemmen zijn dus een ideale afwisseling.

3. Vervang ongezonde snacks

Een koekje bij de koffie, een lekker chocolaatje bij de thee of een schaal chips als je voor de telvisie zit zijn snacks die niet tot een gezond dieet gerekend mogen worden. Vervang deze snacks door bijvoorbeeld wat plakjes komkommer, een schijf meloen of een bekertje ongezoete yoghurt.

4. Verklein de porties

Hou goed de energiewaarde van de voedingsmiddelen die je eet goed in de gaten te houden. Bij voorkeur eet je bovendien meerdere kleine porties dan drie grote hoofdmaaltijden op een dag. Op die manier voorkom je bovendien dat je tussendoor trek krijgt en gaat snacken.

5. Water drinken

Drink minimum 2 liter water per dag. Water bevat helemaal geen calorieën en biedt heel wat voordelen voor je gezondheid:

  • Helpt je gewicht te verliezen
  • Goed voor je huid
  • Meer energie
  • Geef je immuunsysteem een boost
  • Regelt je stoelgang
  • Vermindert je hongergevoel