Hoe kom je af van je hongergevoel?

hoe-kom-je-af-van-je-hongergevoel.jpg

Wanneer je aan het diëten bent, kun je vaak last krijgen van een hongergevoel. Dit gevoel zorgt ervoor dat je wel alles zou kunnen eten en is natuurlijk gevaarlijk tijdens het afslanken. Hieronder geven we enkele tips om ervoor te zorgen dat je geen hongergevoel meer hebt.

Hongergevoel versus trek hebben

Eerst en vooral is het heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen een echt hongergevoel en trek hebben in eten. Als je echt honger hebt, zul je dit lichamelijk ook voelen. Je krijgt hoofdpijn, voelt je zwak en je maag maakt constant een knorrend geluid.

Trek hebben daarentegen betekent dat je zin hebt in iets dat je lekker vindt. Dit is meer geestelijk omdat je denkt aan hetgene je zou willen eten. Het is dan ook het trek hebben in iets waar je moet kunnen vanaf komen. Gebruik daarvoor volgende tips:

1. Eet op regelmatige tijdstippen

Diëten betekent zeker en vast niet om zo weinig mogelijk te eten. Integendeel, het is belangrijk dat je voldoende gezond voedsel binnenkrijgt. Je kan het beste kleine porties nemen tijdens de hoofdmaaltijden en gezonde tussendoortjes eten tussen de maaltijden in. Zo krijgt je lichaam constant voedsel binnen.

2. Verleg je focus

Wanneer je denkt aan lekker eten, krijg je ook trek in eten. Zoals hierboven beschreven, verwarren velen dit met een hongergevoel. Zoek daarom een bezigheid om je focus te verleggen zodat je niet meer aan eten denkt. Ga lopen, start met het koken van een gezonde maaltijd,… Alles wat je niet aan eten doet denken is goed.

3. Drink water

Veel water drinken heeft tal van voordelen. Het zorgt voor een betere afstroom van afvalstoffen en het helpt je verslanken. Daarnaast zal het drinken van een glas water vooraleer je eet ervoor zorgen dat je al voller zit en dus minder zal eten. Ook kan je lichaam een watertekort interpreteren als honger en krijg je dus een hongergevoel terwijl je eigenlijk gewoon dorst hebt.

4. Eet vezels

Vezelrijk voedsel verteert heel langzaam. Doordat je spijsverteringsstelsel dus heel lang bezig is met het verwerken van dit voedsel, krijg je geen hongergevoel. Bovendien zul je langer verzadigd zijn.

5. Eet langzaam

Kauw langzaam op je voedsel, want je gevoel van verzadiging komt iets later. Als je te snel eet, zal je uiteindelijk meer voedsel opgenomen hebben dan nodig en oververzadigd zijn.

Lees ook: