Stijve benen

stijve-benen.jpg

Iedeeen heeft er wel eens last van: stijve benen. Als je stijve benen hebt, kun je wat minder gemakkelijk lopen en kun je ook bij rust last hebben van pijnlijke benen. Heb jij regelmatig pijnlijke benen en wil je meer weten over dit lichamelijke probleem? Lees dan meer over stijve benen op deze pagina.

Op deze pagina lees je hoe je stijve benen kunt krijgen na een nacht slapen, maar ook hoe je stijve benen kunt krijgen na het sporten en als je helemaal niets hebt gedaan en pijnlijke benen in rust hebt. Ook lees je op deze pagina hoe je het ontstaan van pijnlijke benen kunt voorkomen en hoe je jouw stijve benen kunt behandelen.

Stijve benen bij het opstaan

Veel mensen hebben last van stijve en pijnlijke benen bij het opstaan na een nacht slapen. Dit komt door de algemene spanning van de spieren. Als de spierspanning in de nacht te hoog is, ontstaat er verkramping van de spieren en dit doet zeer. De oplossing voor een te grote spanning op de spieren, is beweging. Als een spier die eigenlijk wil verkrampen goed blijft bewegen, is er niets aan de hand omdat de spier uitgerekt blijft. Stopt de beweging, bijvoorbeeld omdat je gaat slapen en weinig beweegt in je slaap, dan zorgt de hoge spierspanning voor verkramping van de spieren, met pijnlijke en stijve benen als gevolg.

De meeste mensen liggen in de nacht redelijk stil. Beweeg je weinig tijdens het slapen en blijf je lang liggen omdat je van uitslapen houdt, dan verkrampen de spieren meer en heb je dus vaker en meer last van stijve benen. De oplossing voor stijve benen bij het opstaan, is dat je je even goed uitrekt voor je uit bed gaat. Rek je je uit voor je uit bed stapt, dan komt er weer beweging in de spieren en worden de benen minder stijf en pijnlijk.

Stijve benen na het sporten

Als je veel sport, kun je ook last krijgen van pijnlijke en stijve benen. Dit komt door de uitzonderlijke belasting en de daaropvolgende verzuring van de spieren, waardoor spiervezels beschadigd raken en de spieren pijn gaan doen.

Je kunt last krijgen van pijnlijke en stijve benen bij alle langdurige trainingen of zware inspanningen die met de benen te maken hebben. Ga je een uur fietsen, dan kun je bijvoorbeeld last krijgen van pijnlijke spieren in de benen en doe je een zware krachttraining voor de beenspieren, dan kun je ook pijnlijke en stijve benen krijgen. Vooral als je een sport beoefent waarbij je lang dezelfde bewegingen doet, kun je last krijgen van stijve benen. Denk hierbij aan sporten als hardlopen, waarbij je continu dezelfde beweging maakt.

Heb je last van stijve en pijnlijke benen door sporten, dan kun je hier helaas niet zo veel aan veranderen. Je kunt de klachten verminderen, maar helaas is het herstelproces van de spieren niet te versnellen en moet je dus met de stijve en pijnlijke benen rond blijven lopen tot het lichaam zichzelf hersteld heeft.

Stijve benen na rust

Heb je ook last van stijve en pijnlijke benen na rust, dan is er mogelijk iets anders aan de hand. In dit geval kan de stijfheid van de benen veroorzaakt worden door een achterliggende aandoening, zoals artrose in de gewrichten. Heb je last van artrose in de gewrichten, dan vergroeien de gewrichten en neemt de werking van de gewrichten langzaam af. In de meeste gevallen leidt dit tot stijfheid van de benen en pijnklachten in de benen, ook als je niets hebt gesport en niet net uit bed komt.

Een andere mogelijke oorzaak van stijve benen na rust, is griep of een andere ziekte die een beroep doet op het afweersysteem. Heb je last van griep of een ander virus, dan voelen de spieren extra stijf of juist extra slapjes aan. Dit komt omdat het lichaam de meeste voeding en zuurstof naar de delen van het lichaam stuurt die de voeding en de zuurstof het hardst nodig hebben, wat betekent dat je benen minder voeding en zuurstof krijgen. Hierdoor kunnen de spieren in de benen extra stijf aanvoelen, maar kunnen de benen juist ook extra slap worden.

Het voorkomen van het ontstaan van stijfheid van de benen

Of stijfheid van de beenspieren te voorkomen is, is afhankelijk van de oorzaak van de klacht. Heb je last van pijnlijke en stijve benen bij het opstaan, dan kun je dit voorkomen door je goed uit te rekken voor je uit bed komt. Heb je last van pijnlijke en stijve benen door het sporten, dan kun je dit voorkomen door je eerst goed op te warmen en je na het sporten ook even goed te stretchen. Heb je echter last van pijnlijke benen door een probleem als artrose of een griepje, dan kun je dit niet echt voorkomen.

Het behandelen van stijfheid van de benen

Hoe stijfheid van de beenspieren behandeld moet worden, is wederom afhankelijk van de achterliggende oorzaak van de stijve benen. Over het algemeen geldt dat het nemen van rust een goede oplossing is om de stijve benen wat minder stijf te laten worden, maar in sommige gevallen is het ook goed om juist even te gaan wandelen. De herhaalde, rustige bewegingen aan een laag tempo bevorderen namelijk de doorbloeding van de spieren, waardoor de spieren minder stijf worden. Heb je echter last van stijve spieren door artrose of door griep, dan is deze oplossing weer minder goed om de spieren weer wat soepeler te maken.

Een oplossing die altijd helpt als je last hebt van stijve benen, is het nemen van een warm bad of een massage. De stijfheid gaat hierdoor niet helemaal weg, maar kan wel veel minder erg worden. Het nemen van een ontstekingsremmer of het smeren van een gel tegen stijfheid werkt wel, maar wel slechts tijdelijk. De genezing van de stijve benen zal er niet voor versnellen, dus dit moet je ook niet verwachten als je dit soort middeltjes gebruikt.