Zo kun je gemakkelijk kleinere porties eten

zo-kun-je-gemakkelijk-kleinere-porties-eten.jpg

Als je wilt afvallen zijn verschillende zaken belangrijk: motivatie, voldoende bewegen en gezond eten. Maar ook de grootte van je porties in de gaten houden is heel belangrijk in een gezonde levensstijl. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Deze handige tips kunnen je daarbij helpen!

Schep minder op

Veel mensen hebben de neiging om hun bord helemaal vol te leggen. Je eet dan eigenlijk – zonder dat je het beseft – een grote portie. Je denkt namelijk: “ik schep maar één keer op, dus ik zal meteen veel opscheppen”. Probeer minder voedsel op je bord te leggen. Eens je klaar bent met eten, stel jezelf dan de vraag of je écht nog honger hebt of je gewoon nog meer zou eten omdat je het lekker vindt en omdat je er zin in hebt. Als je voorlopig geen honger meer hebt, stop dan met eten. Indien je dan later op de middag of avond terug honger krijg, kies dan voor een gezond tussendoortje.

Eet uit een kleiner bord

Als je eet uit een kleiner bord, hoef je minder eten op te scheppen en toch lijkt het meer omdat je bord helemaal vol ligt. Wanneer je eet op een groot bord, zal je sneller het gevoel krijgen dat je weinig eet, waardoor je een grotere portie zult eten.

Weeg af

Het is een goed idee om tijdens het koken je ingrediënten af te wegen. Probeer om voor jezelf een bepaalde hoeveelheid aan te houden: bijvoorbeeld 75 gram pasta, 150 gram groentjes, 100 gram vlees of gevogelte, … Als je altijd in deze porties kookt, weet je precies wat je eet en is er ook minder kans dat er nog eten over blijft. Je zult dus niet meer kunnen eten dan je klaargemaakt hebt.

Eet rustig

Neem voldoende tijd om je maaltijd te nuttigen. Als je tijd neemt voor je maaltijd, ben je je meer bewust van wat je eet en je zult ook minder eten. Probeer bijvoorbeeld eens te tellen hoeveel happen je neemt of hou vaak je kauwt. Je hersenen krijgen namelijk pas na 30 minuten het signaal dat je lichaam genoeg gegeten heeft.

Lees ook: