De beste tips om verleidingen te weerstaan

beste-tips-om-verleidingen-te-weerstaan.jpg

Iedereen heeft wel eens momenten of situaties waarbij je het enorm moeilijk hebt om gezond te blijven eten en drinken. We worden blootgesteld aan heel veel verleidingen: als je met vriendinnen op stap gaat, als je bij iemand uitgenodigd wordt, tijdens die zomerbarbecue, … Overal is er eten en overal bieden mensen je heel lekkere dingen aan. Maar hoe kun je die verleidingen nu gemakkelijk weerstaan?

1. Regelmaat en structuur

Zorg voor een bepaald ritme doorheen je eetgewoones. Probeer bijvoorbeeld om elke maaltijd rond hetzelfde tijdstip te eten, eet rustig (traag) en aandachtig. Structuur in je eetpatroon zorgt voor structuur en rust in je hoofd, waardoor je minder snel zult grijpen naar ongezonde dingen.

Als je tussen bepaalde maaltijden toch zin krijgt in iets lekkers probeer dan die verleiding te weerstaan door een wandeling te maken, een glas water te drinken of te kiezen voor een gezonde snack. Zorg er dus ook voor dat je deze alternatieve snacks bij de hand hebt: bereid je eten voor en neem ook wortels, noten, crackers of andere gezonde tussendoortjes mee naar het werk of naar de les.

2. Niet te streng

Zorg ervoor dat je niet te streng bent voor jezelf. Als je alle zoetigheden en snacks verbant uit je leven, zal je er juist nog meer zin in krijgen. Gun jezelf dus ook af en toe iets lekkers. Zo kun je voorkomen dat je plots vreetbuien krijgt. De 80/20 regel is hierbij een goed idee. Eet 80% gezond en laat 20% ruimte voor iets lekkers.

3. Nee zeggen

Het is niet erg om nee te zeggen. Houd jouw doel voor ogen en leg je focus op wat voor jou belangrijk is. Je hoeft je heus niet schuldig te voelen als je dat taartje of die zelfgebakken cake voor een verjaardag afslaat. Natuurlijk hoef je niet altijd nee te zeggen, kies bewust en als jij zin hebt in iets wat jou aangeboden wordt, dan mag je het gerust aannemen.

4. Maak afspraken

Als je het moeilijk hebt om verleidingen te weerstaan, maak dan duidelijke afspraken met jezelf en met anderen. Stel voor jezelf duidelijke richtlijnen voor wat mag en wat niet mag tijdens de week en in het weekend. Gezond eten doe je voor jezelf, dus zorg dat je je goed voelt bij de afspraken die je met jezelf maakt.

Je kunt ook je familieleden, partner of vrienden op de hoogte brengen van jouw gezonde keuzes. Zo kunnen zij je ook helpen om verleidingen te weerstaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal iemand nodig die hen op de vingers tikt als ze niet goed bezig zijn.

Lees ook: